ילדי קשב וריכוז
יובל עולה לכיתה א‘ בבי“ס חדש. כילד עם פעלתנות יתר (או עם קושי בקשב , גם אם עדיין לא מאובחן)
המעבר מלווה בהרבה חששות.
. הורים לילדים שעולים לכיתה א’ משתפים אותי באותם חששות במיוחד כשהילד שלהם פעלתן במיוחד
שנת הלימודים החולפת משאירה הורים רבים גם לילדים העולים לכיתה ב או ג‘ באותם תהיות של קושי בהקניית הרגלי למידה, חששות מהמעבר לכיתה חדשה, במיוחד , כאמור, כשהילד.ה פעלתן ויש קושי בקשב וריכוז
?מה אנחנו עוברים רגע לפני המעבר מגן לביה“ס
?מכיתה א‘ לכיתה ב‘ או לבי“ס חדש
מעברים ושינויים תמיד מאתגרים ולא תמיד פשוטים לכולנו וגם לילדינו
?איזה מסרים ניתן לילד שלנו💡
?האם אני מעבירה לו מסר מרגיע אולם החששות קורנים מתוכי💡
.בואו ניתן לילדנו ביטחון שזה באמת אפשרי
בדקו אצלכם , מה עולה בי כמי שהיה בעבר תלמידכיתה א?
?האם המעבר לבי“ס חדש או לסביבה חדשה מזכיר לי משהו בעבר
פעמים רבות החוויה שלנו כהורים והפחדים שמלווים אותנו מהתנסויות בעבר– משפיע גם על ילדינו, כי זה מה שנקרין להם
🧸?אז מה כדאי לעשות
דברו איתם על המעבר 💡
ערכו סיור הכנה בביה“ס, הראו לו את הכיתה, היכן נמצאים השירותים, מגרש המשחקיםכמה ילדים ילמדו איתם בכיתה
הפגישו אותם עם חבר.ה מהכיתה או מהשכונה בה אתם מתגוררים.
💡ערכו איתם קנייה משותפת של הציוד לביה“ס.
אני ממליצה תמיד להורים לרכוש את חלק מהציוד באופן עצמאי💡
בשל הדחק והבלגאן שיש בחנויות שיכול להפגיש את ילדנו בחוייה לא נעימה
-כן אפשרי לבחור חלק מהציוד שנרכוש ביחד
לתת לו לבחור ילקוט, יומן וקלמר לדוגמא
כך יקבל תחושה של חווית רכישה משותפת, שהוא שותף ומחליט אולם החוויה תהיה מזמנת ונעימה ולא בלחץ.
-
תעודדו את ילדם לדבר על מחשבות ורגשות
-
הסבירו להם על ההבדלים בין איך שלמדו בשנה החולפת ואיך זה יהיה, באופן כללי – בשנה הקרובה
-
ביום הראשון ללימודים תנו לו מחזיק מפתחות או משהו קטן כחפץ מעבר שייקח איתו לכיתה. זה יכול להיות מחזיק מפתחות, צמיד שהכנתם ביחד וכל מה שייתן לו תחושה של בית
-
כשאתם נפרדים ממנו להבטיח שאתם חוזרים לאסוף אותו כמו אמא או אבא של רון ושל מיה
-
?היו קשובים לתחושות הילד. האם הוא חושש ומפני מה
לשדר שאתם סומכים עליו, אנחנו יודעים שקצת קשה בהתחלה אבל יש לו כישרונות מיוחדים וטובים ליצור
חברויות ושאתם סומכים עליו ועל הצוות בביה“ס
-
הזמינו חברים או עודדו מפגש עם חברים
עזרו לילדכם ליצור או ליצור מחדש בסיס חברתי טוב .אינטראקציות חברתיות חשובות לילד כהכנה לקראת התמודדות עם חברת הילדים בביה“ס
?למדו אותו להקשיב למה שמדברים, לענות על שאלות, לבקש ממנו לתאר מה ראה, איך נאמרו הדברים
כשמדובר על הילד שלנו שפחות קשוב, נבין כי קיים פוטנציאל לקושי ולכן רצוי להכניס כדפוס למשפחה ש
עוצרים ומשוחחים, שואלים שאלות ועונים
?ומה לגבי ההתנהלות עם המסגרת החינוכית
?מה לעשות אם הילד עדיין לא מאובחן ובכל זאת אני מזהה קושי
?ואם הילד כבר מאובחן ואני רוצה להתנהל בצורה מיטבית עם הצוות
– אם הילד מאובחן
מומלץ לשתף את הצוות, החל מהמחנכת דרך סגל המורים, היועצת וכמובן המנהלת
הצוות יעריך אתכם ויבין שיש כאן הורה שניתן לשתף איתו פעולה ובאמת מעוניין שכולם יתגייסו כדי לעזור
חשוב לעשות זאת כדי למנוע מצב שבו הילד שלנו יקבל תווית כילד שובב, מופרע או שובב ++, לא חסרות הגדרות שיכולות חלילה לתייג אותו
זהו שיח חשוב ביותר וכן, אם יש איבחון– להביא אותו בהקדם
?ומה קורה אם אתם בשלבי אבחון מתקדם
מומלץ גם פה לשתף את ביה“ס ולרתום את הצוות. עדיף מראש
בהמשך אתן דוגמא לאיך אני ממליצה לפנות לצוות
וככל שזה יהיה מוקדם ובתחילת שנה– כך ייטב לילדכם ולקשר שלכם עם הצוות
– כשהילד שלי פעלתן ואני מרגישה שתדירות הפנייה אליי , בעקבות התנהגותו בביה“ס הינה גבוהה
: לעצור לרגע ולהבין
כי אולי לילד שלי קשה כי גם ככה קשה לכולנו עם מעברים ואולי קצת קשה לו עם כ“כ הרבה גירויים חדשים ועוד לשבת 45 דקות בשיעור ..
.עלינו לזכור שהילד שלנו יוצא כל יום לחזית
לטובתו אני כן ממליצה לגייס את הצוות , גם אם לא אובחן
:וכאן אני מתייחסת להורים רבים שפונים אליי ואומרים
הילד שלי לא מאובחן אולם קשה לו כשיש כל כך הרבה ילדים בכיתה, 45 דקות של שיעור ועוד שיעור עד 14:00 עם הפסקות קצרות
?? יש גירויים שמושכים את תשומת ליבו אז מה עושים
.אני ממליצה בחום– גייסו את הצוות
ניתן לשלוח מייל יום יומיים לפני פתיחת שנה“ל 💌
למורה המחנכת של ילדכם. פנו אליה אישית
זה יהיה מגע של קסם שימשוך ברכות רבות לחיי ילדכם בהתנהלות שלו
בביה“ס ובקשר שלכם עם הצוות.
מה תכתבו במכתב?
–הציגו את עצמכם בקצרה
–תנו משפט חיזוק למורה כגון:
שלום, שמי תמר אלול, אמא של יובל.
אני מקווה שהחופשה עברה עלייך בכיף ובטוב ועל משפחתך.
כאן המקום להציג את התכונות הטובות של הבן/הבת שלנו ולתאר את כולן.
ואז לכתוב על הקשיים.
לדוגמא: יובלי מאד אוהב ליצור באוריגמי, לטייל בטבע ולהכין יצירות אמנות.
ישמח לקבל זמן להתפנות, לשתות יותר מים וקצת ביישן ומופנם.
כאן המקום לשקף על התחביבים שלו ולציין שאם רוצים למשוך את תשומת ליבו, ניתן לדבר איתו
דרך האמנות.
ניתן לשתף מהי התפיסה החינוכית שלכם.
להציע להתגייס ביחד על מנת לעזור לילדכם.
כאשת חינוך ומורה לשעבר , אני זוכרת שפנייה כזו של הורה בתחילת שנה – גייס אותי וריגש.
זה תמיד היה מאד מכבד ושם את הילד בפרונט.
ניתן ורצוי גם ליזום פגישה: אם אני כהורה מבין שיש אתגרים וחשוב לנו להעביר מסרים ומידע חשוב על ילדנו– לא נמתין שתגיע שיתקשרו כש..
אפשר לבקש להיפגש לאחר זמן של החגים ואז לחשוב על תוכנית פעולה.
תיאום ציפיות
שאלו את עצמכם לקראת המפגש
מה המידע שתרצו לתת ?
אילו כלים תרצו לתת לצוות?
הרי ברור שהם למדו ובעלי ניסיון ויודעים מה עליהם לעשות , אך חשוב שתתרמו מהידע האישי שלכם מהבית.
איך ננהל תקשורת עם הצוות?
מחברת קשר? אולי לערוך שיחה אחת לשבוע עם המורה? אחת לחודש?
האמירה שלכם יכולה ורצוי שתגיע ממקום נעים. אנחנו פה. נשמח לקשר על בסיס יומיומי.
לסיכום
ההתמקדות צריכה להיות בפיתרון ולא בבעיה
אם קרה משהו ויש מצבים מאתגרים ואז הילד שלנו חוזר עם סיפור שמדליק לנו את כל הפיוזים
.לא רצוי להגיע למצב שאז היד קלה על המקלדת , מה שבד“כ קורה ובאופן די טבעי
- אמירות שאנו אומרים כשאנו מרגישים שפגעו בגוזל שלנו .כשזה קורה אנחנו כהורים חשים תסכול, זעזוע ואולי גם כעס כלפי הצוות שלא פעל על פי איך שהדברים נראים
:ממליצה במצב כזה לקחת נשימה עמוקה, ולכתוב למורה
יובלי חזר פגוע מביה“ס לאחר ש.. אני מזועזעת או אני חשה תסכול כי .. ומבקשת פגישה או מועד לשיחה טלפונית בהקדם
חשוב שנהיה מכילים וקשובים למה שהילד שלנו מספר אולם חשוב שגם ברגעים שהכל נראה נגדנו , ננסה לפעול בשיקול דעת
– תמיד ממליצה לשלוח “הודעת חיבוק” למורה, גם ובעיקר כשהכל בסדר
היום יובלי חזר שמח מהשיעור, תודה
תודה על תשומת הלב היום
– ניתן להציע למורה להתנדב בצורה כלשהי, להיות מעורב כמו
להיות הורה מלווה, כשצריך ויש הפנינג– לאפות עוגה, להציע להגיע לפעילות שאשתף את הילדים בעיסוק שלי עם פעילות נחמדה לילדים
ניתן לרכוש מדבקות ולהציע למורה להדביק לו במחברת קשר כשעבד יפה וכדומה
זה מאד תורם לקשר עם הצוות ולחיזוק הדימוי העצמי של הילד
– חשוב לייצר הרגלים של הכנת שיעורי בית כבר מתחילת השנה
ניתן להנחיל הרגלי למידה לילדי א‘ , ולאלה העולים לכיתות גבוהות יותר גם אם בשנה“ל הקודמת זה לא עבד
כשהילד אומר כי אין שיעורי בית ניתן לבקש ממנו לפתוח את היומן או המחברות וממקום מאפשר ולא ביקורתי לומר : איזה יופי שיש לך כל כך הרבה דברים שלמדת היום. בוא נראה ביחד מה למדת ולעבור על זה ביחד
במידה שיש אכן שיעורים אני ממליצה לתת לו בחירה, שירגיש שהוא שותף מלא לקבלת החלטות
?מה דעתך להתחיל עם המקצוע שיותר קל לך בו ולעשות הפסקה קצרה ואז להמשיך
אם יש ממש התנגדות: ניתן להציע לו לעבוד במקצוע אחד שהוא מעדיף ואז לעשות פעילות כיפית שתבחרו ולהמשיך עם שאר המשימות
תנו לילדכם את המרווח נשימה הזה, לא ממליצה להגיע לידי מחלוקות על בסיס יומיומי בעקבות שיעורי הבית
זה יתיש אתכם ואותו
ניתן גם לרתום אח בוגר או שכן מתבגר שיגיע לעזור
מאחלת לכולנו שנה פורייה ומוצלחת
ניתן לפנות אליי בכל שאלה
באהבה