Blog

  • איך לנהל את הפחד ולהפוך אותו לדחף

    איך לנהל את הפחד ולהפוך אותו לדחף

    שבט אינדיאני נאסף במרכז הכפר ושואל את הצ’יף- איזה חורף עומד להיות לנו?
    האם לקושש עצים? אלך להתייעץ עם הרוחות עונה הצ’יף.
    הצ’יף מגיע לקצה השמורה לוקח את הסלולרי ומתקשר לנאס”א
    -מה התחזית לחורף שואל הצ’יף? · אין עדיין תחזית עונים לו
    הצ’יף חוזר ואומר לכולם שיתחילו לקושש עצים..
    הכפר מתחיל לקושש עד שכל הכיכר המרכזית מלאה בעצים. נו , זה מספיק?
    שואלים אנשי הכפר את הצ’יף אלך להתייעץ עם הרוחות עונה הצ’יף
    והולך לקצה השמורה להתקשר ולשאול את נאס”א אם יש חדש לגבי החורף🌨🌨🌨🌨🌨
    בנאס”א אומרים לו שהחורף יהיה בינוני הוא חוזר וממשיך לבקש מאנשי הכפר לאסוף עצים
    כל הכיכר כבר עמוסה במלא עצים “מספיק עצים לחורף”? שואלים בכפר את הצ’יף
    אלך להתייעץ עם הרוחות עונה הצ’יף והולך לקצה הכפר ומתקשר לנאס”א
    צפוי חורף קשה ויוצא דופן , אומרים לו בנאס”א
    חוזר הצ’יף ומבקש מכל הכפר לא להשאיר שום ענף או זרד לאסוף הכל הכל ולהניח בכיכר הכפר
    זה מספיק? שואלים בכפר אלך להתייעץ עם הרוחות, עונה הצ’יף
    הולך הצ’יף לקצה הכפר ומתקשר לנאס”א בנאס”א אומרים לצ’יף שהולך להיות החורף הכי קשה
    שהיה במאה החולפת.. חוזר הצ’יף לכפר ואוסף עם כל הכפר כל עלה, כל זרד שנשאר
    וביחד בונים כולם בכפר מקלט ענקי לחורף ..כשכבר אין יותר מה לאסוף וכל בני הכפר
    כבר באפיסת כוחות, כולם שואלים את הצ’יף
    – מה עכשיו?
    אלך להתייעץ עם הרוחות..אומר הצ’יף והולך לקצה הכפר
    הוא מתקשר לנאס”א ושואל איך יהיה החורף? עונים לו בנאס”א
    שהולך להיות חורף הכי קשה בהיסטוריה ..
    ואז הצ’יף שואל · תגידו, איך אתם יודעים את זה?
    עונים לו בנאס”א: כי האינדיאנים אוספים עצים כמו משוגעים..🙃
    🧩🎶
    ולמה אני אוהבת את הסיפור הזה? כי זה קצת קורה במידה כזו או אחרת
    לכולנו 🙃
    אנחנו מתעסקים עם פחד לא ברור
    ומה קורה במציאות??
    אנחנו ממגנטים עוד מציאות של פחד יאוש וחוסר אונים
    כי יש חוק יקומי ש: דומה מושך דומה🧩
    אתן דוגמא: יצרתי קורס דיגיטלי
    וכשהוא היה מוכן ממש שכנעתי את עצמי שאין מצב, אני לא אצליח למכור אותו
    ואת אף אחד הוא לא יעניין ועוד מחשבות מדכאות שלא הפסיקו לייאש ולהוריד אותי
    ואז ידיד משפחה (שמחפש זוגיות)עבר במקרה על הפרקים הראשונים של הקורס שלי
    ועף עליהם
    הוא כל כך התלהב שאזרתי אומץ והפסקתי להקשיב לנאס”א.. בסדנה הראשונה שהצעתי את הקורס
    המלא בתשלום
    רכשו אותו עשרות של פנויים ופנויות
    ואז קיבלתי תזכורת לכמה לא לתת לפחד לנהל אותי..אז מי שמעוניין  להבין איך להתמודד
    עם הפחד והלופים שגורמים לנו לא לחוות את החיים כפי שאנחנו רוצים
    מוזמן.ת   להיכנס באתר ל “שירותים שלי” ולרכוש, במחיר מוזל את הקורס או הסדנה המתאימה לך  עם כלים פרקטיים להסיר חסמים ופחדים בדרך ליצירת זוגיות נכונה וטובה עבורך 🎶

     

  • לנהל נכון את הרגשות שלנו

    לנהל נכון את הרגשות שלנו

     מה מיוחד בחודש תמוז 🌱
    על פי ספר היצירה שנכתב לפני כ 4000 שנה
    ע”י האסטרולוג הקבלי הראשון- אברהם אבינו,
    יש לכל חודש את האיפיון שלו.
    החודש שלנו  בחודש תמוז מאופיין ע”י מזל סרטן וכוכב לבנה (הירח).
    מי מהקהל שהיא מזל סרטן יודעת כמה הצפה של הרגש וגם מצבי רוח יכולים להפעיל אותה
     החודש כולנו נחווה במידה כזו או אחרת
    את גלי הרגש וכמו שהלבנה שולטת  על מצבי הגיאות והשפל בים,
    גם אנחנו יכולים, ע”י הכלים התודעתיים הנכונים
    להפוך את גלי הגאות והשפל של הפחדים והרגשות שלנו למשהו מועיל.
    ממש להפוך  רגש ל גשר
    אז מה אני ממליצה לעשות?
    מצאו רגע שקט עם עצמכן.
    שבו בנינוחות ונשמו עמוק לפחות 3 פעמים- לבטן התחתונה 🪔
    דמיינו כדור בדולח מעל הראש בצבע סגול זוהר
    ודמיינו איך הוא נכנס לראש ,
    לעיניים אף אזניים פה צוואר ולכל הגוף.
    ובנשיפה דמיינו צבע אפור עכור יוצא לכן מהגוף
    כלי עזר נוסף הוא ללטף את אזור הצוואר במשך 20 שניות
    תוך כדי שאת מדמיינת מקום נעים שהיית בו
    או אומרת לעצמך משפטי חיזוק(זה מגביר במוח הפרשה של הורמון “אוקסיטוצין” שעוזר לתחושה של העצמה ואהבה)🫶
    ישנם כלים נוספים שאשמח לשתף בהם
    בדרך לניהול הרגש שלנו ובעיקר
    רגש הפחד שלעיתים משתק אותנו
    ומונע מאיתנו לחוות את חווית החיים ולהיות מי שאנחנו🗝️
  • אחריות אישית

    אחריות אישית

    לאחרונה מישהו קרוב גרם לי מצוקה רבה.
    שאלתי את עצמי: “למה זה קורה לי?”
    ואז נזכרתי בלימוד של המורה שלי, קרן
    בסיפור על דוד המלך
    שהיה בדרכו, ואדם בשם שמעי התחיל לצעוק ולקלל אותו.
    אנשי המלך התחילו להכות אותו , אך דוד הפריד ביניהם
    ואמר, אני מצטטת מס’ שמואל :”כי ה’ אמר לו קלל את דוד ומי יאמר
    מדוע עשית כן”…
    דוד המלך ידע שעליו לשמוע דברים אלה ויש לכך סיבה.
    אז זה אומר שאני אמורה להרגיש אשמה על המצוקה שנגרמה לי ?
    אחריות אישית ואשמה – אינם זהים.
    העניין הוא לא להרגיש אשמה
    אחריות אישית משחררת, בעוד שאשמה
    היא מלכודת המונעת מאיתנו להמשיך הלאה.
    למעשה, אשמה היא לעיתים קרובות תירוץ לחוסר עשייה
    בהקשר למצב הנתון.
    אחריות אישית זה לתפוס פיקוד ולהשתמש במתרחש על מנת לקדם
    את הצמיחה הרוחנית שלנו.
    לאחרונה אני מגלה כי
    בזה שאני מקבלת אחריות על מערכות היחסים שלי
    זה הופך את הדברים לקצת פחות מורכבות
    ופחות מושכות קושי וסיבוכים מתמשכים
    כי אני מבינה שאני לא קורבן
    וביכולתי לשנות כל חוויה
    בואו נעשה מאמץ לראות את הטוב בכל מצב
    כל קושי ומצב שלילי בחיים שלנו
    הם הזדמנויות לגילוי האור שמוצפן שם.
    לפעולות שלנו יש תוצאות
    יחד עם זה, ביכולת שלנו
    עם כלי התודעה והנחישות וההתמדה
    לשנות את המציאות סביבנו
    ואז גם ההתנסויות
    יקבלו עידון משלהן.
    אשמה ובושה הם תכסיסים
    שמונעים מאיתנו לקבל אחריות
    אמיתית על חיינו
    הם שמים אותנו בעמדה של
    אכלו לי שתו לי
    וגורמים לנו להרגיש חסרי אונים.
    תמיד ישנם תירוצים למצבים רעים בחיים
    עם זאת, בואו נזכור
    כי כשבאנו לעולם הזה
    הנשמה שלנו בחרה את הזמן
    הצורה והמקום בו תיוולד
    על מנת שיהיו לה התנאים הכי אופטימליים
    לממש את הקארמה שלה.
    כשאנחנו מקבלים אחריות מלאה על עצמנו
    אנחנו מיישרים קו עם הכוחות הקוסמיים
    שכוונתם לעזור לנו לגדול 🖇
  • ריפוי בנבכי הזמן

    הרגע הזה שבו אני מחייכת כי הבנתי למה חלום
    של נפילה מעץ
    חוזר על עצמו שוב ושוב מילדות  ואיך לעצור או להתמיר את הסיבה לחלום ..🔐
    ד”ר בריאן וייס שכתב את “ריפוי בנבכי הזמן”
    מאיר באור חדש
    את פוטנציאל הריפוי המופלא
    של התרפיה באמצעות גלגולים קודמים.
    הוא מראה , בהתבסס על מחקרים קליניים, באמצעות מקרים בהם טיפל, כיצד רגרסיה
    לתקופות חיים קודמות יכולה לרפא הפרעות רבות  ושונות בתחום הגוף, ההכרה והנפש📌
    אני לא עשיתי איתו תהליך, יחד עם זה, דרך תהליך רוחני תודעתי רגשי
    בהחלט אפשר לרדת לעומקם של בעיות הפרעות וחסמים שמופיעים לנו
    בלופים שונים בחיים🧩
    כי הבסיס הוא לא רק בילדות אנחנו , כמו שמסביר ד”ר וייס
    ומסבירים המקובלים כבר אלפי שנים-
    נשמה נצחית שבוחרת לחזור בגוף מסוים, למשפחה ותרבות ומרחב חיים  מסוים
    וחוויות החיים השונות צרובות לה עמוק📌
    ולכן, כשאני יושבת עם מטופלת שמפחדת ממש
    ובאופן בלתי מוסבר מלילות של ירח מלא
    או מישהי שחוטפת קוצר נשימה ושיעולים
    מטורפים בכל חצות לילה, 12 בדיוק(!), אני חוזרת איתה בתהליך מודרך
    של שיחה ומדיטציה לילדות המוקדמת ושם יש מפתח של דברים שהוטבעו
    ויצרו חסמים ולא רק אלא שהם היו כנראה
    המשך מחיים קודמים🎲🎲
    בכל עת שנהיה פתוחים לכך ובעזרה והסיוע הנכונים,
    יש לנו הזדמנות עצומה לעבוד על כל המקומות החשוכים שלנו
    על הפחדים הכי משתקים שיש לנו
    כי הרבה פעמים דווקא במקום שיש הכי הרבה פחד בתוכנו
    משם נוכל לצמוח לכיוונים מעצימים שלנו.
    לדוגמא: תמיד פחדתי לדבר, להצטלם ולהביע את עצמי
    הייתי ילדה ונערה שקופה.. כשהתחלתי להיכנס ברבאק של הפחד
    הבנתי שחלק מהייעוד שלי זה לדבר, להעביר השראה לעוד אנשים
    להיפתח ולהניע תהליכים בין אישיים שיגשרו על פערים
    ויפתחו עולמות חדשים לעוד נשמות בעולם, ויחברו ויאירו ויחבקו.
    וזה מה שחשוב שתזכרו :
    איפה הפחד שלכם זה מפתח לאיפה הגדילה שלכם
    השלב הבא בהתפתחות שלכם.
    מזמינה כל אחת ואחד מכם לחפש את הפחד שלו
    את החושך שבו
    ולהחליט לחבק אותו, לדבר אליו, ואז משם כבר תהיו פתוחים לקבל
    את המסרים מהאור לתכנון הנסיעה מחדש.
  • התמודדות עם חרדות

    התמודדות עם חרדות

    ס. הגיעה אליי לפני כמה שבועות  – נערה צעירה עם חרדה חברתית.

    חוששת לצאת ללמוד בביהס או לפעילות בצופים

    וכשכבר יוצאת, נתקפת פתאום בהתקף של רעדות וקוצר נשימה ובורחת לשירותים..

    ס. כמו עוד מטופלים שאני נפגשת איתם בקליניקה מתמודדים עם מה שנקרא חרדה חברתית.

    הטיפול נעשה לרוב בשיחה, אם כי הוא יכול להתבצע בדרכים עקיפות כמו:

    דרך משחק, תנועה, טיפול בבעח ,קלפים טיפוליים.

    הטיפול מכוון להתייחסות כוללת לעולמו הרגשי והנפשי של המטופל והדרך להשגת המטרה

    היא תוך כדי הכרה מעמיקה של האדםבחינה של הרגשות שלו או שלה, מחשבות והתנהגויות שלו

    והמקור שלהם.

    כשהיתה מוכנה ערכנו ביחד מה שנקרא  חשיפה הדרגתית

    לכל הדברים מהם היא נמנעת.

    אז היום ס. משתתפת ביוזמתה בפעולות  פחות נתקפת בחרדה

    וגם אם כן, הי יודעת לזהות את זה בזמן ואיך לווסת ולאזן את הרגשות והתחושות שלה

    בטווח קצר יותר.

    החודש העברי שמתחיל היום  נקרא גם :

    מרחשוון

    כי בין השאר מוסבר שבחודש הזה התחיל המבול וכחודש  שמסמל את מזל עקרב העוקצני של גלגל המזלות

    נחווה לעיתים גם נפילות ואתגרים, שאולי יגרמו לנו לחשוש מלהמשיך ולנסות  להצליח .

    בתהליך ההתמרה (טרנספורמציה, שינוי לטובהשאני מעבירה את המטופל.ת, 

    הוא חוזר להאמין ביכולות הקיימות בו , לא מתוך תחושה או פידבק חיצוני , אלא ממקום שמשנה בפנימיות שלו

    את החיווט הבעייתי, את האמירה הפנימית שאני כישלון לנכון הניסיון הזה נכשל

    ואני רק התעצמתי והחכמתי. ועכשיו אנסה שוב.

    ולמצוא בתוכו עומקים של עוצמה אהבה וידע שרק רוצה שיגלו אותו.

    במידה שילדכם המתבגר מראה סימנים של הסתגרות ממושכת בחדר,

    אדישות ואפאטיות מתמשכים או לחילופין, פרצי זעם מתגברים

    או אם ישנם מצבים בהם הנער שלכם או הנערה חותכים את עצמם עד זוב דם

    צרו קשר עם דמות מקצועית בהקדם.

     

     

     

     

  • מה שלא אומרים לנו על תחושת הבדידות בתקופת החגים..

    מה שלא אומרים לנו על תחושת הבדידות בתקופת החגים..

    הידעתם שמדד החרדה ותחושת הבדידות

    עולה פלאים בתקופת החגים??

    כשהייתי כלה צעירה כאב לי לראות בכל סעודת חג משפחתית אחת מבנות המשפחה כשהיא לבד. היא כבר לא היתה צעירה ובכל שנה אפשר היה לחוש את הצער,הדכדוך והתסכול שלה, במיוחד כשדודה חסרת טקט היתה שואלת אותה בקול מתי תתחתן כבר.

    רובנו תופסים את תקופת החגים כתקופה של בילויים , אווירה משפחתית ותחושה של ביחד, לכן דווקא בתקופה זו יש הדגשה של כל מיני חסרים וחסכים ביחסים ובקשרים האישיים והמשפחתיים.

    כשהם קיימים במהלך השגרה, זה פחות צורם ולא מדובר , אלא שכאשר השגרה מופרת והמגעים החברתיים היחידים מתקיימים במעגל העבודה או ברשתות החברתיות, חוויית הבדידות מקבלת זרקור מאיים ומתעצמת.

    יחד עם זאת, חוויית בדידות מתעוררת לא רק בקרב אנשים שנמצאים לבדם בחג, אלא גם בקרב אנשים המוקפים בחברים ובני משפחה.מטופלת שלי מספרת כי עם זה שיש לה בעל וילדים

    כשהם נפגשים בתקופת החגים לסעודה משותפת במשפחה המורחבת של בעלה היא חשה כמו נטע זר, שקופה ולא רצויה מול גיסותיה וחמותה.

    החג עלול להיות מאתגר גם עבור אלה שנמצאים או נמצאות לבדם לאחר גירושין או פרידה כואבת, ומבלים את החג בלעדי בן הזוג משום שאוירת החג מדגישה את מה שהיה ואבד, את התקוות שלא מומשו ואת שינויי החיים.

    איך מתמודדים?

    שתפו עוד מישהו בקשיים שאתם חווים ובקשו ממנו להיות זמין עבורכם

    הצטרפו לארוחה קהילתית .ישנן קהילות נהדרות שמארחות בחום כל מי שמגיע

    מצאו מסגרת התנדבותית הזקוקה לסיוע בחגים.זה יגדיל את מעגל הסובבים אתכם ויתן לכם תחושה של משמעות וסיפוק

    תאמו ציפיות לפני ההגעה לארוחה משפחתית מול מי שמארח ובקשו לכבד את הפרטיות שלכם או לכבד את הביחד שלכם.

    העירו לכם? חייכו, קחו נשימה עמוקה.לא חייבים לתת מענה. והבינו שאתם לא חייבים לעמוד בציפיות של אף אחד.

     שתהיה לכולנו שנה טובה שנה של התחלות טובות וחיבורים מיטיבים🌱

  • מעבר לכיתה א’ ולמסגרת חדשה

    מעבר לכיתה א’ ולמסגרת חדשה

    ילדי קשב וריכוז

    יובל עולה לכיתה אבביס חדש. כילד עם פעלתנות יתר (או עם קושי בקשב ,  גם אם עדיין לא מאובחן)

     המעבר מלווה בהרבה חששות.

    .  הורים לילדים שעולים לכיתה א’ משתפים אותי באותם חששות במיוחד כשהילד שלהם פעלתן במיוחד

    שנת הלימודים החולפת משאירה הורים רבים גם לילדים העולים לכיתה ב או גבאותם תהיות של קושי בהקניית   הרגלי למידה, חששות מהמעבר לכיתה חדשה, במיוחד , כאמור, כשהילד.ה פעלתן ויש קושי בקשב וריכוז

    ?מה אנחנו עוברים רגע לפני המעבר מגן לביהס

    ?מכיתה אלכיתה באו לביס חדש

    מעברים ושינויים תמיד מאתגרים ולא תמיד פשוטים לכולנו וגם לילדינו

    ?איזה מסרים ניתן לילד שלנו💡

    ?האם אני מעבירה לו מסר מרגיע אולם החששות קורנים מתוכי💡

    .בואו ניתן לילדנו ביטחון שזה באמת אפשרי

    בדקו אצלכם , מה עולה בי כמי שהיה בעבר תלמידכיתה א?

    ?האם המעבר לביס חדש או לסביבה חדשה מזכיר לי משהו בעבר

    פעמים רבות החוויה שלנו כהורים והפחדים שמלווים אותנו מהתנסויות בעברמשפיע גם על ילדינו, כי זה מה שנקרין להם

    🧸?אז מה כדאי לעשות

    דברו איתם על המעבר 💡

    ערכו סיור הכנה בביהס, הראו לו את הכיתה, היכן נמצאים השירותים, מגרש המשחקיםכמה ילדים ילמדו איתם בכיתה

    הפגישו אותם עם חבר.ה מהכיתה או מהשכונה בה אתם מתגוררים.

    💡ערכו איתם קנייה משותפת של הציוד לביהס.

    אני ממליצה תמיד להורים לרכוש את חלק מהציוד באופן עצמאי💡

    בשל הדחק והבלגאן שיש בחנויות שיכול להפגיש את ילדנו בחוייה לא נעימה

    -כן אפשרי לבחור חלק מהציוד שנרכוש ביחד

    לתת לו לבחור ילקוט, יומן וקלמר לדוגמא

    כך יקבל תחושה של חווית רכישה משותפת, שהוא שותף ומחליט אולם החוויה תהיה מזמנת ונעימה ולא בלחץ.

    • תעודדו את ילדם לדבר על מחשבות ורגשות

    • הסבירו להם על ההבדלים בין איך שלמדו בשנה החולפת ואיך זה יהיה, באופן כללי בשנה הקרובה

    • ביום הראשון ללימודים תנו לו מחזיק מפתחות או משהו קטן כחפץ מעבר שייקח איתו לכיתה. זה יכול להיות מחזיק מפתחות, צמיד שהכנתם ביחד וכל מה שייתן לו תחושה של בית

    • כשאתם נפרדים ממנו להבטיח שאתם חוזרים לאסוף אותו כמו אמא או אבא של רון ושל מיה

    • ?היו קשובים לתחושות הילד. האם הוא חושש ומפני מה

    לשדר שאתם סומכים עליו, אנחנו יודעים שקצת קשה בהתחלה אבל יש לו כישרונות מיוחדים וטובים ליצור

    חברויות ושאתם סומכים עליו ועל הצוות בביהס

    • הזמינו חברים או עודדו מפגש עם חברים

    עזרו לילדכם ליצור או ליצור מחדש בסיס חברתי טוב .אינטראקציות חברתיות חשובות לילד כהכנה לקראת התמודדות עם חברת הילדים בביהס

    ?למדו אותו להקשיב למה שמדברים, לענות על שאלות, לבקש ממנו לתאר מה ראה, איך נאמרו הדברים

    כשמדובר על הילד שלנו שפחות קשוב, נבין כי קיים פוטנציאל לקושי ולכן רצוי להכניס כדפוס למשפחה ש

    עוצרים ומשוחחים, שואלים שאלות ועונים

    ?ומה לגבי ההתנהלות עם המסגרת החינוכית

    ?מה לעשות אם הילד עדיין לא מאובחן ובכל זאת אני מזהה קושי

    ?ואם הילד כבר מאובחן ואני רוצה להתנהל בצורה מיטבית עם הצוות

    אם הילד מאובחן

    מומלץ לשתף את הצוות, החל מהמחנכת דרך סגל המורים, היועצת וכמובן המנהלת

    הצוות יעריך אתכם ויבין שיש כאן הורה שניתן לשתף איתו פעולה ובאמת מעוניין שכולם יתגייסו כדי לעזור 

    חשוב לעשות זאת כדי למנוע מצב שבו הילד שלנו יקבל תווית כילד שובב, מופרע או שובב ++, לא חסרות הגדרות שיכולות חלילה לתייג אותו

    זהו שיח חשוב ביותר וכן, אם יש איבחוןלהביא אותו בהקדם

    ?ומה קורה אם אתם בשלבי אבחון מתקדם

    מומלץ גם פה לשתף את ביהס ולרתום את הצוות. עדיף מראש

    בהמשך אתן דוגמא לאיך אני ממליצה לפנות לצוות

    וככל שזה יהיה מוקדם ובתחילת שנהכך ייטב לילדכם ולקשר שלכם עם הצוות

    כשהילד שלי פעלתן ואני מרגישה שתדירות הפנייה אליי , בעקבות התנהגותו בביהס הינה גבוהה

    : לעצור לרגע ולהבין

    כי אולי לילד שלי קשה כי גם ככה קשה לכולנו עם מעברים ואולי קצת קשה לו עם ככ הרבה גירויים חדשים ועוד לשבת 45 דקות בשיעור ..

     .עלינו לזכור שהילד שלנו יוצא כל יום לחזית 

    לטובתו אני כן ממליצה לגייס את הצוות , גם אם לא אובחן

     :וכאן אני מתייחסת  להורים רבים שפונים אליי ואומרים

    הילד שלי לא מאובחן אולם קשה לו כשיש כל כך הרבה ילדים בכיתה, 45 דקות של שיעור ועוד שיעור עד 14:00 עם הפסקות קצרות

     ?? יש גירויים שמושכים את תשומת ליבו  אז מה עושים

      .אני ממליצה בחוםגייסו את הצוות

      ניתן לשלוח מייל יום יומיים לפני פתיחת שנהל   💌   

    למורה המחנכת של ילדכם. פנו אליה אישית            

    זה יהיה מגע של קסם שימשוך ברכות רבות לחיי ילדכם בהתנהלות שלו           

              בביהס ובקשר שלכם עם הצוות.   

    מה תכתבו במכתב?
    הציגו את עצמכם בקצרה
    תנו משפט חיזוק למורה כגון:
    שלום, שמי תמר אלול, אמא של יובל.
    אני מקווה שהחופשה עברה עלייך בכיף ובטוב ועל משפחתך.
    כאן המקום להציג את התכונות הטובות של הבן/הבת שלנו ולתאר את כולן.
    ואז לכתוב על הקשיים.
    לדוגמא: יובלי מאד אוהב ליצור באוריגמי, לטייל בטבע ולהכין יצירות אמנות.
    ישמח לקבל זמן להתפנות, לשתות יותר מים וקצת ביישן ומופנם.
    כאן המקום לשקף על התחביבים שלו ולציין שאם רוצים למשוך את תשומת ליבו, ניתן לדבר איתו 
    דרך האמנות.
    ניתן לשתף מהי התפיסה החינוכית שלכם.
    להציע להתגייס ביחד על מנת לעזור לילדכם.
    כאשת חינוך ומורה לשעבר , אני זוכרת שפנייה כזו של הורה בתחילת שנה גייס אותי וריגש.
    זה תמיד היה מאד מכבד ושם את הילד בפרונט.
    ניתן ורצוי גם ליזום פגישה: אם אני כהורה מבין שיש אתגרים וחשוב לנו להעביר מסרים ומידע חשוב על ילדנולא נמתין שתגיע שיתקשרו כש..
    אפשר לבקש להיפגש לאחר זמן של החגים ואז לחשוב על תוכנית פעולה.
    תיאום ציפיות
    שאלו את עצמכם לקראת המפגש
    מה המידע שתרצו לתת ?
    אילו כלים תרצו לתת לצוות?
    הרי ברור שהם למדו ובעלי ניסיון  ויודעים מה עליהם לעשות , אך חשוב שתתרמו מהידע האישי שלכם מהבית.
    איך ננהל תקשורת עם הצוות?
    מחברת קשראולי לערוך שיחה אחת לשבוע עם המורה? אחת לחודש?
    האמירה שלכם יכולה ורצוי שתגיע ממקום נעים. אנחנו פה. נשמח לקשר על בסיס יומיומי.

    לסיכום

    ההתמקדות צריכה להיות בפיתרון ולא בבעיה

    אם קרה משהו ויש מצבים מאתגרים ואז הילד שלנו חוזר עם סיפור שמדליק  לנו את כל הפיוזים

     .לא רצוי להגיע למצב שאז היד קלה על המקלדת , מה שבדכ קורה ובאופן די טבעי

    •    אמירות שאנו אומרים כשאנו מרגישים שפגעו בגוזל שלנו  .כשזה קורה אנחנו כהורים חשים תסכול, זעזוע ואולי גם כעס כלפי הצוות שלא פעל על פי איך שהדברים נראים 

     :ממליצה במצב כזה לקחת נשימה עמוקה, ולכתוב למורה

    יובלי חזר פגוע מביהס לאחר ש.. אני מזועזעת או אני חשה תסכול כי .. ומבקשת פגישה או מועד לשיחה טלפונית בהקדם

    חשוב שנהיה מכילים וקשובים למה שהילד שלנו מספר אולם חשוב שגם ברגעים שהכל נראה נגדנו , ננסה לפעול בשיקול דעת

    תמיד ממליצה לשלוח הודעת חיבוקלמורה, גם ובעיקר  כשהכל בסדר

    היום יובלי חזר שמח מהשיעור, תודה

    תודה על תשומת הלב היום

    ניתן להציע למורה להתנדב בצורה כלשהי, להיות מעורב כמו

    להיות הורה מלווה, כשצריך ויש הפנינגלאפות עוגה, להציע להגיע לפעילות שאשתף את הילדים בעיסוק שלי עם פעילות נחמדה לילדים

    ניתן לרכוש מדבקות  ולהציע למורה להדביק לו במחברת קשר כשעבד יפה וכדומה

    זה מאד תורם לקשר עם הצוות ולחיזוק הדימוי העצמי של הילד

    חשוב לייצר הרגלים של הכנת שיעורי בית כבר מתחילת השנה

     ניתן להנחיל הרגלי למידה לילדי א‘ ,  ולאלה העולים לכיתות גבוהות יותר גם אם בשנהל הקודמת זה לא עבד  

    כשהילד אומר כי אין שיעורי בית ניתן לבקש ממנו לפתוח את היומן או המחברות וממקום מאפשר ולא ביקורתי לומר : איזה יופי שיש לך כל כך הרבה דברים שלמדת היום. בוא נראה ביחד מה למדת ולעבור על זה ביחד

    במידה שיש אכן שיעורים אני ממליצה לתת לו בחירה, שירגיש שהוא שותף מלא לקבלת החלטות

    ?מה דעתך להתחיל עם המקצוע שיותר קל לך בו ולעשות הפסקה קצרה ואז להמשיך

    אם יש ממש התנגדות: ניתן להציע לו לעבוד במקצוע אחד שהוא מעדיף ואז לעשות פעילות כיפית שתבחרו ולהמשיך עם שאר המשימות

    תנו לילדכם את המרווח נשימה הזה, לא ממליצה להגיע לידי מחלוקות על בסיס יומיומי בעקבות שיעורי הבית

    זה יתיש אתכם ואותו

    ניתן גם לרתום אח בוגר או שכן מתבגר שיגיע לעזור

    מאחלת לכולנו שנה פורייה ומוצלחת

    ניתן לפנות אליי בכל שאלה

    באהבה

  • מיומנויות חברתיות , טיפול דרך בע”ח  וטיפול התנהגותי קוגנטיבי (cbt)

    מיומנויות חברתיות , טיפול דרך בע”ח וטיפול התנהגותי קוגנטיבי (cbt)

    יובלי עולה לכיתה ג’

    בהישגים הלימודיים היא מצטיינת אלא מה?

    מכפכפת כל מי שמסביבה: את החבר שיושב לידה בכיתה- אם בטעות זז עם הקלמר

    לחצי השולחן שלה’ היא מעיפה לו את הקלמר ובועטת בו מתחת לשולחן//

    בהפסקה משחקת עם כמה בנות ואז נדמה לה שהן מגלות עליה סודות’ 

    וכהרף עין היא נגשת למיה ומושכת לה בצמה ובורחת/

    וכשאמא מגיעה לאסוף את יובלי היא בוכיה ומתוסכלת/ 

    מוכר לכם?

    בחדר הטיפולים אני פוגשת זוג הורים מודאגים וקצת מתוסכלים עם הרבה חששות

    לקראת תחילת שנהל. 

    יש אתגר רגשי וחברתי ליובלי והם מבקשים כלים. אני מתחילה מהדרכה הורית ובהמשך נפגשת גם עם יובלי

    ואז מצרפת אותה לקבוצת ילדים בני גילה לקבוצהשמעניקה להם מגרש משחקים אימוני שדרכו מזהים קשיים,

    ועם תיווך שלי – מקבלים כלים כדי לפעול אחרת.

    איך יודעים שיש לילד בעיה חברתית?

    חשוב להיות מודעים האם יש בעיה וקושי חברתיהורים יכולים לדעת שיש בעיה עוד כשהילד בגיל הגו, כאשר הגננת תדווח להורים על קושי חברתי כשהילד משחק רק עם חבר בגן או מתבודד.

    ההורים יוכלו להיווכח באירועים חברתיים שהילד לא משתף פעולה עם ילדים אחרים או חווה הצקות חוזרות ונישנות מילדים אחרים.

    עליכם ההורים לבדוק מיהם החברים של הילד, האם מתקשרים אליו , בגילאים יותר מאוחרים, האם ילדכם שותף פעיל בקבוצת הוואטסאפ של חבריו לכיתה או לשכבה?

    כמו כן היו ערים האם הילד מסרב ללכת לביהס , לא ממקום של להתפנק או לא להרגיש טוב אלא ממקום של חשש.

    האם מסרב להשתתף בחוגים עם חבריו לכיתה אחהצ או להשתתף בפעילות בתנועת הנוער?

    השפעת מיומנויות חברתיות לקויות

    החלק החברתי הוא חלק מרכזי ביותר בעולמם של ילדים. ילדים המתקשים ליצור קשרים חברתיים עלולים לחוש דחויים, להיות עצובים יותר מתוסכלים ולהימנע מחברת ילדים.  כמו כן קיים קשר בין הצלחה מבחינה חברתית לדימוי העצמי של הילד. ככל שהילד מצליח חברתית מתחזק הדימוי העצמי החיובי שלו. מעורבותו ופעילותו בקבוצת בני גילו עולות. לעומת זאת חוסר הצלחה חברתית משפיע באופן שלילי על דימויו העצמי של הילד ומוביל לירידה במעורבותו החברתית והתחזקות דפוס התנהגות הנמנע מאינטראקציות חברתיות.

    השפעה נוספת שעלולה להיות לילד עם מיומנויות חברתיות לקויות, היא פגיעה בתחום הלימודי ובמוטיבציה הכללית לעשייה.

    יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי לילדים שונים צרכים חברתיים שונים. ישנם ילדים הזקוקים לחברת אחרים כל העת ויש ילדים אשר מסתפקים בנוכחות חבר או שניים. הקושי קיים כאשר יש פער בין הצורך של הילד לבין יכולתו לממש אותו. עד כמה  מתקשה הילד להיות בקשר חברתי עם בני גילו ועד כמה עובדה זו מפריעה לו ומקשה עליו. אך על פי רב התחום החברתי, הוא בעל משמעות גדולה מאד עבור ילדים.

    לקושי חברתי יש השלכות לעתיד – לכן מומלץ לא להתעלם מהבעיה ולפנות לייעוץ מקצועי.

    מיומנויות חברתיות – מה הגורם לקושי

    הקושי בדרך כלל לא נובע משוני. ילדים מאד חכמים שמדברים בשפה גבוהה שהילדים האחרים לא מבינים, ילדים שסובלים מנכות, או שהם גבוהים /נמוכים לגילם וכדומה , כל אלה הם לא בהכרח הילדים שיהיו להם קשיים חברתיים. לא בהכרח הם אלה שיהיו דחויים בחברת הילדים.

    אכן, לעיתים ישנם ילדים שמזהים שוני ויתקפו, יחד עם זאת, ילדים עם מיומנויות חברתיות מפותחות יכולים להתעלות על כך ויותר מזהאף להנהיג ולהוביל את השוני שלהם למשהו ייחודי שפועל לטובתם.

    קושי חברתי יכול להיגרם עוד מגיל הינקות, מתוך מערכת היחסים עם האמא, יכול להיווצר בעקבות קושי דומה של ההורים , אשר מהווה מודל בעייתי לחיקוי עבור הילדים. קושי במיומנויות חברתיות עלול להתפתח גם בגילאים מעט יותר גדולים, בין הגילאים 2-5 שנים , אלה גילאים בהם מתחילות אינטראקציות חברתיות בין הילדים. ילדים עלולים לפרש דחייה, תוקפנות, התעלמות מצד ילדים אחרים כבעיה אישית שלהם. ילדים עלולים לגבש רעיונות, מחשבות ודעות לגבי עצמם מתוך ההתנסויות שחוו ולקבע אותן בתור דפוסי התנהגות של הימנעות (לברוח או להימנע מלנסות להצטרף למשחק) או אלימות לדוגמא.

    גורם נוסף ללקויות חברתיות יכול להיות הפרעות קשב וריכוז – ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, הרבה פעמים אמפולסיביים, בעלי סף תסכול נמוך, מנדנדים, בעלי תנועתיות יתר, קושי בשליטה עצמית. אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נמצא שיש קושיי מיומנויות חברתיות הרבה יותר מהרגיל, מעירים להם, נוזפים בהם, הם לא שקטים, דוחים אותם, ואז הם עוד יותר לא שקטים, הם  מוצאים את עצמם הרבה יותר מעורבים בתקריות חוזרות ונשנות, חווים קושי בתפקוד הלימודי, הפגיעה בהישגים הלימודיים מביאה לירידה בדימוי העצמי, הירידה בדימוי העצמי מובילה לירידה בביטחון ואז גם הצד החברתי נפגע.

    מהן מיומנויות חברתיות?

    מיומנויות חברתיות הן למעשה מיומנויות של תקשורת עם העולם, יצירת ושמירת קשרים חברתיים. בעולמם של הילדיםבעיקר, היכולת לשחק עם אחרים, להפסיד, להתחלק ולפתור מחלוקות.

    האדם הינו יצור חברתי, מרגע לידתו הוא מסתגל לעולם באמצעות תקשורת עם הסביבה.

    האינטראקציה הראשונה של התינוק עם סביבתו הקרובה מהוה את הבסיס להתפתחות הרגשית והחברתית שלו. דרך הקשר עם אמו ועם דמויות משמעותיות נוספות, בונה התינוק את האמון הבסיסי שלו בעולם. המפגש בין המטען התורשתי עמו מגיע האדם לעולם: אינטליגנציה, טמפרמנט ומראה, לבין הסביבה בה הוא גדל, יבנו את הבסיס לאישיות שלו, את הדימוי העצמי שלו את האופן שבו הוא חווה ויוצר אינטראקציה עם הסובב.

    מה ניתן לעשות?

    רכישת כישורים חברתיים הינו תהליך שמתחיל ממש כשנולדים. יחד עם זה , אפשר לשפר מיומנויות אלה דרך טיפול קבוצתי.
    הקבוצות מדמות סיטואציות אמיתיות מחיי הילדים, משתמשים בהן בכלים של אומנויות , משחק וטיפול בבעח ומתנסים חברתית. הקבוצה מאפשרת למנחה לצפות וללמוד את דפוסי ההתנהגות של הילדים ותוך שיחה, לימוד ושיתוף ניתן להעלות את המודעות של הילדים, לאפשר להם ללמוד זה מזה  ולשפר את היכולות החברתיות שלהם. על פי רוב החוויה עבור הילדים, היא חוויה מתקנת ולעיתים לראשונה הם מרגישים חלק מקבוצה של בני גילם ומתחילים לפתח דימוי עצמי חיובי וביטחון רגשי וחברתי שממגנט אליהם הזדמנויות חדשות וטובות יותר בחברת הילדים.

    למי מיועדות הקבוצות?

    * לסובלים מקושי רגשי המוביל לפגיעה ביצירת קשרים חברתיים

    * לילדים עם קושי בוויסות חושי או רגשי, הגורם לקשיים חברתיים

    * לילדים המתקשים בקריאה והבנה של סיטואציות חברתיות
    *
    לילדים הנוטים להימנעות והסתגרות ואינם מביאים עצמם לידי ביטוי
    *
    לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, סוערים ואימפולסיביים

    גישה טיפולית ייחודית במסגרת קבוצה

    אני מאמינה כי המקום הנכון לעבוד על קושי חברתי של ילד הוא בקבוצה יחד עם ילדים נוספים.
    כשילדים נמצאים בקבוצה הם מתנהגים בטבעיות. ההתמודדויות ביום יום יבואו לידי ביטוי גם בתוך הקבוצה הקושי לקרוא סיטואציות, חוסר ביטחון, הימנעות או שתלטנות כל אלה עולים גם במפגש הקבוצתי.

    אולם כאן, במגרש האימונים, בשונה ממה שקורה בכיתה או במגרש המשחקים בחוץ יש לכל ילד הזדמנות ללמוד מתוך הקושי ולהתפתח ממנו, בתוך סביבה בטוחה מכילה ומעצימה.
    המסגרת הקבוצתית מאפשרת לילדים להתאמן שוב ושוב על סיטואציות חברתיות ולקבל משוב בזמן אמת. כל אינטראקציה היא הזדמנות ללמידה. על ידי התנסויות חוזרות ונשנות, הם רוכשים כלים להבנת סיטואציות, מאמצים דפוסי תגובה שמועילים להם, ומחזקים את הכישורים החברתיים.

    טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים:

    טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מתבסס על ההבנה שאינטראקציה עם בעל חיים אשר מונחית על ידי איש מקצוע יכולה לסייע למטופל בעיבוד תכנים רגשיים, רכישת מיומנויות אישיות כאמפתיה ומיומנויות חברתיות, חיזוק הביטחון והדימוי העצמי.

    כיצד עובד הטיפול?

    טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, או טיפול הנעזר בבעלי חיים, מתבסס על ההבנה שאינטראקציה עם בעל חיים אשר מונחית על ידי איש מקצוע יכולה לסייע למטופל בעיבוד תכנים רגשיים, רכישת מיומנויות וחיזוק הביטחון והדימוי העצמי. דרך העבודה עם בעל חיים, עשויים גם מטופלים אשר יכולותיהם המילוליות והתקשרותיות לוקות בחסר או שאינן מהוות עבורם שפה טבעית” – ליצור קשר משמעותי עם אחר ולבטא תכנים רגשיים שונים.

    לעיתים, נוכחות בעל החיים אף מאפשרת למטופל לבטא רגשות ותכנים מאיימים ומכאיבים שלא היו מקבלים ביטוי אחר דרך החיה

    לדוגמא, ילד עם קשיים חברתיים עשוי להזדהות עם אוגר קטן שאין לו בכלל חבריםבמקום לבטא באופן ישיר ומכאיב את תחושות העצב והתסכול שהוא חווה בבית הספר. כמו כן, באמצעות האינטראקציה המונחית עם בעל החיים, יכול המטופל לרכוש מיומנויות חברתיות ורגשיות של אמפתיה (דרך הזדהות וטיפול בחיה), הקניית גבולות (דרך עבודה שוטפת עם החיה מתי ואיך ניתן לגעת), התנהגות אסרטיבית (דרך התנהלות מול החיה כמוציאים או מחזירים לכלוב), וחיזוק תחושת הביטחון והערך העצמי הנובעת מהקבלה על ידי החיה והקשר עמה.

    ישנן גם השפעות ניתנות למדידה ברמה הפיזיולוגית כמו עלייה בשחרור האנדורפינים אצל האדם המקיים אינטראקציה עם בעל החיים. אנדורפינים הם חומרים כימיים המשתחררים במוח, המייצרים אופוריה ותחושה טובה באופן טבעי. בנוסף לכך, מטופלים בטיפול בעזרת בעלי חיים לא רק חוו עלייה בשחרור האנדורפינים, אלא ירידה בהפרשת הורמוני הלחץ. כל אלו תורמים לשיפור הכללי במצבם, הגופני והרגשי, של מטופלים שנחשפו לטיפול בעזרת בעלי חיים.

    מיומנויות חברתיות – טיפול התנהגותי

    קוגניטיבי (CBT)

     מטרת הטיפול בילדים עם קשיים חברתיים, היא שינוי דפוסי החשיבה שלהם ושינוי ההתנהגות תוך כדי שיפור מיומנויות חברתיות.

    ראשית יש להבין מה בדיוק מקור הבעיה ומה המחשבות והפרשנות של הילד בסיטואציות חברתיות.מה הקושי שלו.

    בשיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי (CBT), הטיפול הוא דרך שינוי דפוסי החשיבה (קוגניציה), סכמות חשיבה או הבנת המציאות, שבדרך כלל אצל ילדים עם מיומנויות חברתיות לא מפותחות , תפיסת המציאות היא לא מקדמת. ראייה שלילית וראייתה של המציאות בשחור לבן בלבד.

    בטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי, העבודה היא על הבנה של הסכמות החשיבתיות האלה, הבנה כמה דפוסי החשיבה האלה מדמים או אולי בעצם מעכבים את הילד ושינוי של החשיבה. הטיפול במיומנויות חברתיות לקויות כולל למעשה ראייה מחודשת של המציאות.

    במישור ההתנהגותי, הקניית כישורים חברתיים יכולה לבוא לידי ביטוי לדוגמא בנושא החיצוני: עמידה, זקיפות קומה, מה אתה משדר, איך מדבר, שפת הגוף, מבט בעיניים, ילדים אשר נמנעים מיצירת קשר עין, דבר בסיסי בתקשורת. אי יצירת קשר עין יכול לנבוע מביטחון עצמי נמוך וניתן ללמד את הילד לעשות שינוי בתחום זה.

    דוגמא נוספת לשינוי התנהגותי היא לימוד איך לבקש תשומת לב? פעמים רבות ילדים שסובלים מקושי במיומנויות חברתיות וגם מהפרעות קשב, סובלים מאימפולסיביות, ניתן לעבוד אתם על נושאים כמו המתנה בתור, לחכות לתורם לדבר, להימנע מלגעת או לדחוף כדי לקבל תשומת לב, כך הם יכולים ללמוד שיטות חלופיות וחיוביות כדי לקבל תשומת לב מבלי להציק או להרגיז את הסביבה, לחדור לפרטיות או לנהוג בתוקפנות.

    קבוצות מיומנויות חברתיות הן כלי משמעותי נוסף, לקבוצה יתרונות רבים, ראשית הילד יכול להבין איך הוא מתנהג בקבוצה? כל אחד מהמשתתפים יכול לראות את עצמו בשני, להבין מה מפריע לו ובמה בעצם הוא מפריע לאחרים. ולתרגל זאת בקבוצה.

    שיתוף פעולה של הילד בטיפול 

    ילדים שחווים קשיים במיומנויות חברתיות נמצאים על שני רצפים – או שהם מכחישים, “לא יודע מה ההורים שלי רוצים ממני אין לי שום בעיה במיומנויות חברתיות“, או שהם מודעים לקושי, באמת נמצאים במצוקה ומבקשים ורוצים עזרה. ילדים אלה אפילו אומרים שמנסים אבל לא מצליחים, או לפעמים אפילו לא מצליחים לנסות. רצוי מאד, כמו בכל טיפול, ואולי אף יותר בטיפול CBT,  שהילד יגיע  עם מודעות לקושי ורצון ומוטיבציה לעשות שינוי.

    שיפור כישורים חברתיים עשוי לשנות את המצב החברתי של הילד ב 180 מעלות. במיוחד כשההתערבות נעשית בשלב מוקדם יחסית, אז דברים פחות התקבעו. הגיל המומלץ ללכת לטפל בקושי חברתי הוא מכיתה א עד כיתה ו.

    עם שיתוף פעולה של ההורים ניתן ברב המקרים להביא לשיפור מאד משמעותי ובזמן קצר יחסית.

    קושי במיומנויות חברתיות עלולה ללוות את הילד גם כבוגר , מומלץ לא להתעלם מהבעיה, לחשוב שדברים יעברו מעצמםמשום שאם לא נטפל עלולות להיות לכך השלכות לטווח ארוך.

  • התמודדות עם פחד ומצבי לחץ בעקבות המצב הבטחוני

    התמודדות עם פחד ומצבי לחץ בעקבות המצב הבטחוני

    בימים אלה  כולנו  חווים מתח ופחדים מוגברים.
    הורים הם הדמויות הקרובות ביותר עבור הילדים וברגעי מצוקה ילדים מחפשים מענה אצל הוריהם.

    אך במקרים רבים, לנו כהורים אין את הכלים ואת הידע לספק לילדינו את המשאבים להתמודדות עם פחדים וחרדות,

    ולעזור להם ליצור דפוסים חדשים של הרגעה עצמית.
    התקופה האחרונה מזמנת להורים התמודדות ברמה האישית – עם הלחץ שהם חווים בעצמם

    והתמודדות מול הילדים והצורך לטפל בהם ובלחץ שלהם.

    נזכור, כי ממש כמו בנחיתת חירום בטיסה, לפני שנדאג להלביש לילדינו את מסכת החמצן, עלינו לדאוג קודם ללבוש אותה בעצמנו.

    לכן, חשוב שנזהה מה מרגיע אותנו, מה נותן לנו כוח ובטחון, ומה שומר עלינו

    כאשר אנחנו רגועים ובטוחים, אנו יכולים להוות עוגן עבור ילדינו ולהכיל אותם.

    לעומת זאת, אם אנחנו עצמנו מוצפים, יהיה לנו קשה להכיל מישהו אחר החווה פחד.

    מה נאמר לילדינו במצב של מתיחות בטחונית?

    חשוב לזכור שאין אפשרות להתעלם לגמרי מהמצב כי מר שמועתי מגיע ולרוב השמועות מגיעות בצורה לא מציאותית או קצת מוגזמת 
    
    לכן עדיף לצייד את ילדנו במידע עוד לפני ולנהל עמם שיחה ברורה על המצב.
    
    בשיחה כזו נדבר עם הילדים בכנות ולא נבטיח להם לשווא ש"לא קורה כלום" .
    
     אמנם אנחנו רוצים להרגיע ולשדר בטחון, אבל ילדים בכל גיל יכולים להרגיש ולהבין אם קורה משהו חריג,
    
    במיוחד אם ההורים שלהם מודאגים .
    
    
    
    
    עד גיל 6
    
    🌱
    
    פעוטות פחות מילוליים אבל מחוברים יותר לאנרגיה שמשודרת בבית .
    
    כשהם יחוו מתח ניתן יהיה לראות תופעות של נסיגה וקושי כגון: פספוסים בפיפי וקקי,
    
     רוצה לחזור לישון עם ההורים, קושי בפרידה בגן ועוד
    
    אלה תגובות טבעיות של בלבול ולכן חשוב לא להיבהל או לכעוס אלא להבין שבכך הילד משדר שלא קל לו.
    
    לכן חשוב שניתן לו מלא חום ואהבהונשמור על טון דיבור מרגיע.
    
    רצוי לא להיכנס יותר מידי לפרטים ולענות ולהסביר רק מה שהילד יכול להבין
    
    ניתן לילד מידע פשוט וענייני.נזכיר לו שיש אבא שבשמיים ששומר עלינו וגם חיילים וכוחות ביטחון שעושים מאמצים להגן ולשמור עלינו.
    
    ניתן להסביר שהמצב הבטחוני הוא כמו 2 ילדים שרבים ובסופו של דבר הריב יסתיים והשקט יחזור.
    
    גילאי 6-12
    
    🌱
    
    ילדינו הבוגרים יותר, יהיו יותר חשופים למדיה, לחברים, לחדשות, גם אם אנחנו בבית לא צופים בחדשות או מדברים על המצב.
    
    במידה שהילד שואל, אני ממליצה לתת תשובות ולאפשר שיחה קצרה על הנושא.
    
    ייתכן שירצה לעבד את החוויה וישאל שוב ושוב את אותן השאלות. 
    
    חשוב לא לאבד סבלנות ולא להתעלם. זו הדרך שלו לעכל את המידע.
    
    במידה שהילד מעדיף לא לשוחח על המצב, חשוב שנכבד את רצונו ונניח לזה.
    
    בגיל הזה יש כבר הבנה של מוות ואובדן לכן ניתן קצת יותר לפרט, אך יחד עם זה נאמר שיש מי ששומר עלינו .בכל מקרה,יש להימנע מלחשוף אותם לחדשות ולמראות ודיווחים קשים.
    
    ילדים בכל גיל צריכים לחוות תחושה שהם מוגנים.
    
    לכן, חשוב שכאשר אנחנו משוחחים איתם על הנושא , נגיע ממקום אסוף ורגוע יותר.
    
    כי הילד שלנו לומד מאיך שאנחנו מתנהלים יותר ממה אנחנו אומרים.
    
    תנו לו לדבר על הרגשות שלו דרך שיחה, משחקי תפקידים, משחק שהוא אוהב, ציור ולתת לחוויה שלהם מקום בכך שתשתפו אותם כי לחץ ופחד אלה תגובות נורמליות במצב כזה.
    
    פחד הוא תגובה טבעית שמטרתה לשמור עלינו. מדובר במנגנון הישרדות קדום בפני איומים וטבעי שהוא מתעורר בתקופות מ אתגרות.
    
    עם ילדים , פחד הוא תופעה שכיחה ואפילו תקינה. זו היא דרך אנושית טבעית לעבד את המציאות.
    
    לכן, כאשר הילד שלנו משתף אותנו בפחד שהוא חווה , חשוב  להעניק לו תחושת ביטחון והבנה. ילדים בעיקר צריכים להרגיש שמישהו נמצא יחד איתם בהתמודדות, בלי שיפוטיות ומבלי לבטל את מה שהם מרגישים.
    
    בואו נזכור כי לא כל פחד מוביל לחרדה או לטראומה.
    
    טראומה, לעומת זאת, נוצרת לאחר אירוע מבהיל , בו האדם מרגיש חוסר שליטה וחוסר אונים
    
    בעזרת תיווך נכון נוכל לעזור לילד להבין מה קורה לו, להתמודד בצורה יותר טובה וכך למנוע חוויה של חוסר אונים.
    
    לסיכום
    
    💗
    
     חשוב לשמור על השגרה היומית בבית ככל האפשר- הילדים צריכים להרגיש שהמצב בשליטה לכן מומלץ לערוך ארוחה משפחתית לפחות אחת , אולי בערב וכל דבר שיכול להיות משמעותי עבור המשפחה.
    
    שמרו על גבולות הבית והמשפחה ותנו אהבה חיבוקים ושתפו את ילדיכם גם בתחושות שלכם, בהתאם לגילם.
    
    חשוב כי לא ננהל שיחות של מבוגרים מעל ראשו של הילד, כי לעיתיםהוא יבין ויעבד את המידע כמשהו מאיים אף יותר ממה שזה.
    
    זכרו כי אנו חיים במציאות שהתרחשות אחת רודפת את השנייה.
    
    חשוב כמה שאפשר לנרמל את המצב בבית ובמשפחה ולזכור כי תמיד לאחר ארוע כזה או אחר, חוזרת תקופה של שקט.
    
    ניתן לקבל ממני הצעות לפעילויות הורים- ילדים, בהתמודדות עם פחד וחרדה,
    
    מבוססות תכנים מעולם ה- NLP ו- Cbt.
    🦋

  • לדבר את הרגש

    לדבר את הרגש

    הימים שלנו  מלאים בחוסר וודאות

    מרגישים את זה?

    חוסר ודאות בטחוני חברתי , יוקר המחייה

    התחממות גלובלית

    וזה מעורר בכולנו, באופן טבעי, רגשות עוצמתיים.

    פחד ..חוסר וודאות וחרדות הם רק חלק מקשת  הרגשות שאנחנו ההורים

    מתמודדים איתם, מה שמשפיע גם על הילדים.

    בתור הורים  ננסה לא רק להרגיע נקודתית,
    אלא לעזור לילדים לפתח  כלים להתמודדות ולהרגעה.
    אתן טעימה מהרצאה שאני מעבירה  לקהלי הורים

    איך בדיוק עושים את זה?

    5 דרכים להתמודדות כבר כאן ועכשיו:

     לזהות את הרגש
    כבר במהלך השנים המוקדמות ילדים לומדים לשים לב
    לזהות ולהרגיע את רגשותיהם. מדובר בתהליך למידה שלא מסתיים
    ונמשך כל החיים, לכן עדיף לבנות יסודות חזקים כבר מגיל קטן

    אפילו עבור אנשים מבוגרים, ישנם פרצי רגשות העלולים להציף,
    אבל עבור ילדים הרגש עשוי להיות בלתי נשלט במיוחד,
    בגלל שהם עלולים להתקשות להבין את המקור לרגשות שלהם.

    הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם זיהוי הרגשות
    הוא להיות סקרנים לגבי מה הילדים חשים:

    שאלו אותם מה קורה בגוף שלהם,
    על מה הם חושבים, אם הם יכולים

    לתת שם לתחושה שהם חשים כרגע.

    נסו לנחש עם הזמן מה הרגש שהם מרגישים למשל אם הילד

    עסוק כל הזמן במשחקי מחשב ונמנע מליצור אתכם שיח או קשר עין

    שאלו אותו אם הוא חושש או אולי מתבייש,

    תנו דוגמא ההילדות שלכם שתעודד אותו להיפתח אליכם

    זה גם יוביל ליצירת קשר חזק ביניכם לבין הילד וגם יסייע לילד בזיהוי הרגשות

    ללמוד לקבל את הרגש
    לצד הלמידה על זיהוי רגשות, חשוב להבהיר לילדים שאין רגשות נכונים או לא נכונים
    לא משנה מה הרגש – זה בסדר ומקובל לחוות אותו.

    זה בא לידי ביטוי בכך שמזהים את הרגש ומבהירים לילד שזה בסדר לחוות אותו עד הסוף
    כשילדים לומדים לתקף רגשות. זה עוזר להם להפחית  את האינטנסיביות של הרגש
    ומסייע להם לבטוח ביכולות שלהם לווסת את רגשותיהם.

    ללמוד איך להרגיע

     פעילויות שיסייעו לילד להירגע ולהרגיש טוב יותר –
    הדרך הטובה ביותר למצוא מה עובד הכי טוב  היא חקירת מגוון פעילויות מוזיקה, משחק בכדור, טיול עם הכלב,

    התבוננות בשמיים, העלאת מופע או כל דבר אחר שיכול לעזור להתמודד עם הרגש בצורה חיובית

    לדבר בחיובי

    עודדו את הילד לדבר לעצמו, בקול הפנימי – בצורה חיובית
    עזרו לו להבין עד כמה עוצמתי אותו קול פנימי חיובי
    וכמה הוא משפיע לטובה על החיים והתמודדות עם אתגרים
    כאשר אנחנו חווים אירוע לא טוב ומדברים לעצמנו בשליליות
    המצב רק מחריף כי זה התדר שנמשוך אלינו כמו במשחק מגנטים
    עזרו לילד לשים לב אם הוא מדבר לעצמו באופן מאשים או מזלזל
    והקפידו לעודד אותו לטפח קול פנימי חיובי .

    לאחר שהילדים מבינים את חשיבות הקול הפנימי, נסו לעודד אותם להשתמש בו ברגעים מאתגרים
    למשל במקום “אני לא טוב בחשבון”- “אם אתאמן וארצה מספיק חזק – בטוח שאצליח לשפר בחשבון”.

    או: “אני לא טוב בכלום” ל- ” אני אוהב לשחות וגם טוב בזה”

    דוגמא אישית

    אין מורה טוב לילד שלנו מדוגמא אישית.
    אם נסביר לילד להירגע, אבל הוא יראה שכאשר אנחנו מתעצבנים
    אנחנו יוצאים משליטה, הוא יחקה את ההתנהגות שלנו.
    להיות מודל עבור הילדים 
    להסביר לילד איזו תחושה אתם חשים ואיך אתם מתמודדים איתה זה
    למשל אם חזרתם מיום קשה בעבודה ואתם מבקשים רגע של שקט

    או באמצע ויכוח, לבקש רגע ולזוז למקום שקט ולאחר מכן , כשרגוע לכם יותר

    אפשר לספר לילד כיצד אתם חשים ומה תעשו כדי לשפר את המצב.

    ולפעמים צריך עזרה

    ללמוד כיצד להתמודד עם רגשות זהו תהליך שנמשך חיים שלמים.
    ילדים שונים זה מזה וכל אחד מתפתח בקצב אחר ומפתח כלים  משלו
    זה נורמלי שכל אחד יעבור תקופות בהן קשה לו יותר,
    זה תקף לילדים ומבוגרים.
    אם הילד מתקשה באופן עקבי להתמודד עם רגשות,
    אפשר לשקול ולהתייעץ עם איש מקצוע.
    חוויות ההורות היא חוויה מאתגרת, ולא חייבים לעבור הכל לבד.

    מוזמנים לשיחת יעוץ חינמית איתי, שתתן לכם כיוון וכלים להתמודדות גם ב”עשה זאת בעצמך”.

     

Share This
WeCreativez WhatsApp Support
הי, זאת תמר!
👋 איך אפשר לעזור?