ביטויי מצוקה רגשית אצל ילדים
טיפלתי באמא לילדה כבת 6 שעוברת תהליך פרידה מהבעל , שעזב את הבית. האם גם חוותה באותה שנה אובדן במשפחה הקרובה.
בתחילה לאם לא היה קל להבין שהילדה שלה זקוקה לטיפול רגשי. כמו כל אם טובה היא משקיעה מאמץ כדי לספק לילדה שלה תנאים מיטביים להתפתחות נאותה ולמימוש היכולות והכישורים שלה, מקיפה אותה באהבה ובסביבה תומכת וקשובה לרחשי ליבה ולצרכיה של הבת.
לילדים קשה יותר לבטא באופן מילולי את הקושי שהם חווים.
האם הייתה קשובה למרבה המזל, לדיווחי המורה ומדריכת הצהרון על הקושי החברתי והרגשי של הילדה.
לא תמיד אנחנו כהורים מקבלים התרעות כאלה מהגורמים החינוכיים כמו מורה, מדריכה או גננת.
כמטפלת ריגשית אני רואה כי לילדים יש ביטויים רגשיים מגוונים למצוקה , אולם היכולת שלהם לעבד ולהבין את הרגשות שלהם היא קטנה בהשוואה למבוגרים והם מתקשים להסביר להורים מה הם חשים וחווים.
יש לילדים גם בלבול לעיתים, בין דמיון למציאות, בין עבר הווה ועתיד.
מהם האיתותים העקיפים שילדים מביעים , אשר יכולים לסייע להורים להבין שהילד שלהם במצוקה?
🧩קושי מתמשך בפרידה
🧩הפרעות שינה
🧩קושי לשאת תסכולים
🧩קושי להסתגל למצבים חדשים
🧩חרדה חברתית
🧩כאבי “בטן” וראש לא מוסברים
🧩התפרצויות כעס
🧩חרדת מנטישה
בטיפול רגשי קיימים אמצעים עקיפים להתערבות בעולמו הפנימי של הילד כמו באמצעות משחקי קלפים, משחקי תפקידים, משחקי קופסה ודרך מבע אומנותי, תנועה מוזיקה ריקוד או פיסול וצילום.
ילדים לא תמיד יודעים להצביע על מקור הכאב או לדבר על הקושי שהם חווים ולספר עליו.
טיפול רגשי אינטגרטיבי מתייחס לגוף לנפש כאל היבטים השלובים ומשלימים זה את זה.
הטיפול מזמין את הילד לבטא את עצמו הן באמצעות שיחה והן דרך התנסות חווייתית במשחק, דמיון מודרך ואמנות.
כאשר נותנים מקום לכאב, לכעס, לפחד ולכל הרגשות העולים במפגש הטיפולי זה גורם לשינוי בנפש הילד הרכה ונוצרת תנועה פנימית המאפשרת שינוי ושיפור משמעותי בחייו.
בכל מקרה שהילד עובר תהליך טיפולי, רצוי שההורים ישתלבו בטיפול בעזרת הדרכה הורית.
הדרכה הורית מספקת הורים כלים יעילים להתמודדות מעשית עם מצוקות הילד.
במסגרת זו הם יכולים להעלות מקרים מחיי היום יום בבית ובמסגרת ההדרכה ההורית יוכלו לבחון איך להתנהל במקרים דומים, לסייע להם לבחון מצבים בבית שבהם קיים קושי בהתנהלות שלהם, במורכבות בין האחים, בסמכות ההורית שלהם ועוד.